Bez kategorii

Szkoła tercjarna

Organizacja szkolnictwa jest wprawdzie pomocniczym wymogiem dla treści nauczania , nie mniej wymogiem istotnym, a w III. RP zaniedbanym – poza niepotrzebną zmianą okresów nauczania (z czterech do dwóch), skali ocen (z czterech do sześciu) czy rozproszeniem ferii zimowych (z jednego terminu na cztery).

Trudno się oprzeć refleksji, że zmiany te nie były powodowane interesem podmiotów nauczania :

– dwa jedynie okresy ocenne zmniejszają z jednej strony niezbędny nadzór rodzicielski nad uczniem, zatem z drugiej strony – jego mobilizację;

– szersza skala ocen zwiększa z jednej strony absolutnie niepożądaną w wieku szkolnym rywalizację (tzw. wyścig szczurów), a z drugiej – zmniejsza możliwości stopniowania ocen (sic!), gdyż skalę nawet dwunastostopniową (od niedostateczny minus do bardzo dobry plus) zastępując sześciostopniową;

– rozproszenie ferii zimowych leży w pierwszym rzędzie w interesie komercyjnych organizatorów masowego wypoczynku, ale także w interesie tych „zapracowanych rodziców”, którzy chętniej cedują swoje obowiązki wychowawcze na instytucje oświatowe.

Organizacja edukacji winna zatem ulec zmianie i tę zawiera sposób organizacji Szkoły tercjarnej, oparty na następujących założeniach:

  1. rok szkolny dzieli się na trzy, około 85-dniowe, okresy ocenne (trymestry):

– od 2 września do 25 listopada

– od 1 grudnia do 20 grudnia i (po feriach zimowych) od 16 stycznia do 14 marca

– od 20 marca do 20 czerwca (z uwzględnieniem kilkudniowej przerwy wielkanocnej);

  1. ferie zimowe trwają od 21 grudnia do 15 stycznia;
  2. po każdym z trzech okresów ocennych następuje pięciodniowy okres poprawiania uzyskanych ocen, przy czym
  3. ocena trymestralna jest matematyczną sumą ocen z trójdzielonego przez nauczyciela materiału nauczania: w każdym z tych działów nauczyciel zobowiązany jest wystawiać każdemu uczniowi po trzy oceny (co daje dziewięć ocen w trymestrze);
  4. oceny trymestralne wystawiane są w systemie od niedostateczny minus do bardzo dobry plus, przy czym
  5. poprawa ocen w danym trymestrze jest możliwa tylko dla pojedynczej oceny (uczeń może poprawić po jednej, wybranej przez siebie ocenie z każdego działu materiału), po czym uzyskuje się – wg zasady, że dwa „plusy” podwyższają końcową ocenę trymestralną w danym dziale materiału, a dwa „minusy” ją obniżają – ogólną ocenę trymestralną (z trzech działów) wystawioną na tej samej zasadzie, z zachowaniem „plusa” bądź „minusa”;
  6. zasada ta dotyczy także oceny rocznej, przy czym nie jest dopuszczalne jej poprawianie (matematycznej sumy ocen trymestralnych);
  7. ocena roczna jest wyrażona wg systematyki dotychczasowej – od stopnia „niedostateczny” (dla matematycznej oceny końcowej „dwa” i „minus dwa”) do „celujący”(dla oceny końcowej „plus pięć”).

 

Nietrudno zauważyć, organizacja Szkoły tercjarnej zapewnia uodpornienie szkolnictwa na takie obecne w nim dzisiaj zakusy o charakterze patologicznym, jak:

– niedostateczna ilość czasu przeznaczonego na realizację programów nauczania (np. z powodu bezsensownego przeznaczania go na przedwakacyjne wyjazdy krajoznawczo-integracyjne)

– niedostateczna aktywność nauczycieli w zakresie częstotliwości oceniania

– niedostateczna mobilizacja uczniów wynikająca tak ze zbyt rzadkiego, jedynie dwusemestralnego oceniania ich postępów, jak i z rozbicia toku nauczania spowodowanego wydłużonymi okresami świątecznymi

– ingerencje rodziców w końcową roczną ocenę ucznia, dokonywane bez skonkretyzowanej świadomości o etapowych postępach w jego nauce.

 

Wprowadzenie zasad Szkoły tercjarnej – prosty stosunkowo zabieg organizacyjny – może te zagrożenia skutecznie ograniczyć.

Reklamy

4 komentarze do “Szkoła tercjarna

  1. @prop
    Witaj ,
    przeczytałem i mam gesią skórkę . To taki reżim technologii całorocznej uprawy sałaty lodowej lub wypełnienie unijnego standardu krzywizny banana . Ten maluch , to ponoć człowiek , a ponoć nauczyciel , to też duży człowiek a tu linia do klonowania formy i treści .

  2. @prop
    przytoczę z życia , dawno bo technikum , nauczyciel chyba jeszcze carskiej szkoły , przedmiot jezyk rosyjski , stosował metodę sprawdzania trzech osób na każdych zajeciach w formie kompleksowej .Stosował rozpisany dla każdej klasy swój tajny algorytm , kto bedzie wybrany na wszystkich zajęciach w roku nauczania , zapisanym w notesiku .Wiedzieliśmy , że jest tam data i cyferki . Po dwóch miesiącach zajeć , robiąc zestawienie odpytanych, znaliśmy zasady kiedy i kto będzie musiał być do odpowiedzi gotowy . Skończył się problem z ocenami z tego przedmiotu bo poziom urósł momentalnie i stres też opadł , zadowolony nauczyciel i luzaccy uczniowie .Każdy posiadał zakładaną ilość ocen i sam decydował aby nie szarżować ponad , bo jakaś akademia i wytypują do recytacji a tu umiejetności i klapa .
    Pedantyczny z natury nauczyciel , w swoich obowiązkach miał nadzorowanie narzędziowni dla zajęć praktycznych a wystepujący tam z natury rozgardiasz przy obsłudze 30 osób bardzo go stresował .Kiedy po wielu miesiącach luzu wywołał do odpowiedzi osobę poza ustalonym kluczem , nastąpiła konsternacja jego i nasza . To były osoby przepytywane na ostatniej lekcji z ocenami dobrymi a obecnie nie przygotowane z ocenami niedostatecznymi .Kiedy ostatniego z trójki (prymus) zapytał co się dzieje , uzyskał w odpowiedzi „Pan profesor pomylił daty” . Tak ?!
    No i wróciło wszystko do losowego odpytywania z wyjątkiem prymusa , który odpowiadał na każdych zajeciach do końca roku .

    Widzisz Propie sam przytaczasz jakie skłonności patologiczne ma się ograniczyć a wszystkie są po stronie nauczających lub rodziców więc rozbudowanie elementów w zachowaniu ucznia i jego samoocenie wg rozpisanych kryteriów uważam za drugorzędne , bo od innych łbów sukces w edukacji zależy .

  3. Widzisz Nagorze – propozycje ustrojowe które przedstawiam (właśnie wkleiłem kolejną także i tu gdzie to czytasz) są wynikiem prac think tanku. Ja je tu wklejam, bo dlaczego nie?
    pzdr

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s